Els guardes fronterers uzbeks eren com Mary
Poppins pujada en LSD al costat dels turkmens. Després d’una conversa en
francès (?!?) amb un d’ells, el Fresnel va sobrevolar les deformacions que el
sud del desert del Kyzylkum provocava a l’asfalt. Bukhara, el que va ser la
capital cultural i religiosa de l’Àsia central gràcies a la ruta de la seda (abans
de l’arribada dels mongols, els timurs i els russos) és impressionant. El
conjunt de mesquites, madrasses i basars (tot i que íntegrament dedicades al
turisme) mereixen un parell o tres dies de visites ben explicades. La nostra
estada no va superar les 24h (primera dutxa i llit de debò després de 3 nits!),
però suficients per a arribar a la conclusió que és un lloc a on tornar-hi amb
calma. A més a més, vam coincidir amb un parell d’equips del Mongol Rally més i
algun motxil·ler solitari amb qui vam compartir botellón (ampollot?) a la plaça
del poble.
Sense pausa, l’endemà vam enfilar cap a
Samarcanda, una altra ciutat (farcida d’habitants de la península ibèrica menys
Portugal fent turisme) clau en la ruta de la seda que sobretot va convertir-se
en ciutat quasi mítica quan Timur, un sanguinari tirà post-Gengis Kahn amb
ulleres de pasta, va convertir-la en capital del seu imperi important artistes
i arquitectes. Timur degollava innocents però alhora convidava a estrangers a
veure el nivell cultural de la seva ciutat, i s’explica que gran part de
l’imaginari col·lectiu de Samarcanda com a ciutat màgica prové dels textos que
l’espanyol Ruy González de Clavijo va escriure després de ser convidat per
Timur.
Pràcticament totes les ciutats uzbeques tenen
sempre les mateixes dues estàtues: una de Timur i una altra anomenada “La mare
que plora”, en honor als 400.000 soldats uzbeks morts durant la Segona Guerra
Mundial. Ordres directes del president Islam Karimov, una altra perla de la
zona (antic cap del partit comunista que es passa a dir Partit Democràtic, que
guanya les eleccions al 90%, bla bla bla) que –com diu la guia Lonely Planet- almenys
no fa posar fotos seves a totes les cantonades. Com a curiositat, la seva filla
petita és propietària de molts mitjans de comunicació locals, ex- ambaixadora a
Espanya (mentre vivia a Suïssa) i, sobretot sobretot, ídol pop del país:
coneguda com a Googoosha, ha gravat videoclips als EUA emulant Lady Gaga.
Sobrevolat Samarcanda, directes a Tashkent per
a intentar creuar al Kazahstan en direcció a Almaty. Error: el punt fronterer
adient estava tancat, i hem hagut de recular 100 km cap al sud. Tot plegat va
servir per a fer nit a Tashkent, ciutat soviètica (amb metro igualment soviètic
i fantàstic, cada estació sembla un palau diferent) que en un dia costa d’assimilar però que de
ben segur resulta interessant amb més temps.
A Tashkent teníem l’esperança de reparar el
vidre, però és virtualment impossible. El que va fer l’economia planificada fa
40 anys amb els Ladas ha estat replicat pel mercat
mitjançant alguna mena de pacte amb corea: només hi ha 4 models de cotxe
circulant, i TOTS són Daewoo / Chevrolet. No hi ha altres marques. Cap ni una.
Per tant, demanar un parabrises de Fiat Seicento tenia tanta lògica com entrar
en un banc de Vaduz disfressat de C3PO i retirar tots els estalvis en zlotys.
Així doncs, avui hem reculat els 100 km i ens
hem plantat a la frontera entre l’ Uzbekistan i el Kazakhstan, que ha resultat
ser especialment infernal: 3 hores d’espera al cotxe sota un sol de migdia
d’estiu. El procediment administratiu resulta poc complex, però el kazakhs
deixaven passar els cotxes d’un en un i fins les 16 h no érem a la carretera
direcció Shymkent, des d’on escrivim això.
Els darrers tres dies, doncs, hem avançat
menys del desitjat. El repte, ara, és creuar el Kazakhstan (“Velkom to ze
glorious republic of Kazakhstan!”) en 3 dies, i el dia 5 ó 6 ser a Rússia. Pel
camí, el muntanyós est kazakh, la ciutat d’Almaty (l’antiga capital del país, i
encara a dia d’avui, ciutat més transcendent que Astana) i la mai prou
nuclearment testejada en època soviètica ciutat de Semey.
Quadern de Bitàcora:
Consum energètic: 0,63 kWh/km (6,5 l/100)
Combustible consumit fins al moment: 480 l
Distància recorreguda: 8.134 km (un 58% del
total, sense corregir l’error del nou diàmetre dels pneumàtics)
Sorolls: algun de nou, a identificar. El
micro-xiulet dels discs és ara una mica més fort, creiem. Però va igual.
Avaries: res de nou respecte el post anterior. Anem
revisant la xapa protectora de la boca de combustible que vam fabricar quan la
roda es va menjar el protector original de plàstic...
Anim company (soc Alfons)molt wuapes les fotos.El detall del Daewoo amb l´emblema de Ferrari es brutal...veig que la gent sap el que es porta a les mans.
ResponEliminaJa queda menys